Gothenburg III – Book Fair, Café review and streetphotos

ko_600

Many people stood in line, waiting, outside Svenska Mässan.

For many years now I’ve visited Gothenburg Book Fair (Bokmässan), in september. I begin this post with some photos of authors and visitors from this event.

I många år har jag besökt bokmässan i Göteborg. Nu var det ett par år sen sist men i år blev det av igen. Det brukar vara många intressanta seminarier och föreläsningar att ta del av, och så mycket vimmel och intryck att jag oftast är helt slut när jag kommer hem igen. Här följer ett urval bilder av författare och händelser under lördagen och söndagen då jag var där.

petter_merete_900

When I first came there I listened to artist Petter and author Merete Mazzarella talking about their work in writing an autobiography.

pia_lindenbaum_650

Childrens author Pija Lindenbaum signing books.

sanna_ea_650

Sanna Ehdin Anandala, author of several health books with her new novel.

dileva_900

Artist Thomas Di Leva with his new autobiography

nesser_900

Håkan Nesser, author of crime fiction

gardell_900

Author Jonas Gardell talking about his novels

bibliotek_650

This year I had a nice lunch at the Book Fair

Det här året åt jag lunchbuffé på själva mässan. Förr om åren har jag inte sett till några bra alternativ – oftast har det bara funnits snabbmat och dyra mackor att köpa. Men det här året serverade Svenska mässan en riktigt bra buffé på andra våningen, i närheten av internationella torget, där man kunde välja på lax, kyckling eller vegetarisk kost (plus en ganska stor salladsbuffé). Fräscht och vällagat. Riktigt bra. Dessutom fanns det gott om plats att sitta, underbart att slippa sitta på golvet på första våningen och trängas bland alla andra, så som jag ibland gjort förr om åren!

Some more photos from the Book Fair.
Det var två roliga dagar på mässan.

faktum_650

One of Gothenburgs many homeless people, selling the homeless peoples magazine ‘Faktum’

Det är en av Göteborgs många hemlösa som säljer tidningen Faktum.
Jag köper den ibland. Ibland skänker jag pengar till tiggare, men det är svårt att veta hur man ska göra (och vad pengarna går till). En del har jag sett ute på gatan i så många år. En del av de hemlösa försörjer sig som gatumusiker, men nu behövs speciella tillstånd för att få vara gatumusikant.

Den här dagen skänkte jag lite pengar till en man på Kungsggatan, som blev mycket glad för det. Bara någon timma senare hittade jag en intressant tidning, i princip orörd som någon bara hade lagt ifrån sig inne i Nordstan. Jag hade lika gärna kunnat köpt den för den var intressant. Värd minst det dubbla.  What goes around comes around… Jag upplever sånt här lite då och då.

subway_800

Near ‘Grönsakstorget’

Some more views from the street. ‘Konsthallen’ above is Gothenburgs photo (Hasselbladh center) and Art museum.

Café Green & Rum – relax and eat good food or coffe in this nice green café in the centre of the city

Café Green & Rum har kommit att bli ett av mina favoritfik i Göteborg. De har enklare lunchrätter – även rawfood – som fått bra rekommendationer och fika till ett hyggligt pris. Kaféet ligger mitt i city, men ändå lite off (precis utanför Nordstan) Tror inte alla hittar till det och det är nog hemligheten bakom att det går att sitta där utan att trängas med hela stan, som brukar vara fallet i de flesta andra caféer. Gillar också atmosfären, snygg inredning, sköna gröna soffor, trevlig belysning, snygg konst/foto på väggarna. Trevlig och tillmötesgående personal. Hit kommer också folk för att skriva eller läsa, för det är lätt att koppla av här.  Kaféets svengelska namn vet jag inte vad det kommer ifrån (för rom tror jag inte serveras) men trevligt är det i alla fall!

IMG_3777_700

IMG_3688_900

AvenynIMG_3703_900

IMG_3711_900

Götaplatsen

IMG_3735_900

IMG_3730_900

Vasaallén

IMG_3733_900

IMG_3750_900

IMG_3624_900

IMG_3679_800

11 thoughts on “Gothenburg III – Book Fair, Café review and streetphotos

  1. Thank you so much I’m glad you liked my post:-) Yes, we have several homeless people here in Sweden unfortunatelly…
    Yes, Subway is in Sweden too, they started here a couple of years ago.

  2. I do agree with all of the concepts you have introduced to your post.

    They are really convincing and will definitely work.

    Nonetheless, the posts are too brief for starters.
    May you please lengthen them a bit from subsequent time?

    Thanks for the post.

Leave a Reply

