Gothenburg streetphotos and Caféreview (Andrum) – I

IMG_3615_900A street in Gothenburg near Kronhusbodarna    

På torsdagen i förra veckan anlände jag till Göteborg. Det hade blivit höst och vindarna från havet kändes påtagliga. Jag uppskattar Göteborg främst för den sköna sommarstad den är, där avstånden mellan två platser aldrig känns för långt bort från varandra.  Det är varmt och skönt att gå och strosa. Staden lever verkligen upp och människor är glada och trevliga.

Streetview from Gothenburg with the museum, the German church and some bridges

På hösten blir staden till någonting annat. De kalla vindarna från havet drar in emellanåt och folk flyr in på närmaste café, galleria eller bibliotek för att söka värme.

På senhösten blir staden som förbytt. Avstånden känns långa, spårvagnarna hotfulla och vindarna fientliga. Göteborg liknar allt mindre en stad, den är mer en sorgsen dikt av Edith Södergran. Det blir sällan vinter utan grå slask och sörja, hoppet sjunker och man tror aldrig mer att solen ska titta fram.  De glada Göteborgarna alltmer irriterade.

Men så plötsligt vänder det. Julmarknaderna träder fram i sin färgrika prakt och staden visar åter igen sin glada, varma och gemytliga sida. Åtminstone för en stund. Hoppet återvänder igen.

Andrum – Veggie restaurant

Den här dagen anlände jag sent och jag gav mig in på den vegetariska restaurangen Andrum för att äta lunch. Andrum har jag ätit på sedan studietiden när jag var inne i Göteborg och hälsade på någon vän, gjorde ärenden eller gick kvällskurs där. Jag uppskattar restaurangen för att den ligger helt centralt, den har ett bra vegetariskt utbud (buffé för 85:-) och ofta även glutenfria och mjölkfria alternativ. Dagens soppa ingår också i priset. Maten är vällagad, ofta med en indisk touch. Inredningen är enkel men bekväm. Man kan sitta på andra våningen vid ett fönster och titta ut på allt gatuliv utanför.

Just vid lunchtid mellan 12 och 13 är det dock inte speciellt mycket andrum man får. Det är knökfullt på hela restaurangen och man får tränga sig fram. Kanske säger det något om restaurangens popularitet och att fler restauranger av denna typ borde finnas? Lite senare på eftermiddagen efter 14-tiden är det desto lugnare och det går att sitta i lugn och ro och äta, utan att bli störd. Andrum ligger på Östra Hamngatan, mittemot Nordstan.

Interiors in Gothenburgs city museum and one of the libraries called “Dynamo”

Efter besöket begav jag mig vidare in i ett utav Göteborgs tillfälliga bibliotek som de nu har när det stora stadsbiblioteket byggs om. Dessa små bibliotek har fått utmärkelsen *Årets bibliotek*, läste jag, eftersom de ligger så bra till i centrum och på så vis lockat till sig fler besökare. På vägen in hamnade jag automatiskt på stadsmuséet eftersom man var tvungen att gå igenom där. Så jag passade på att utforska muséet också. Det har många intressanta rum och samlingar, både om Göteborgs historia och tillfälliga utställningar. Just nu om romerna, som är ett aktuellt ämne.

Above: The big city church ‘Domkyrkan’ and interior photos, streetphotos from ‘Victoriapassagen’ and the channel

Därefter strosade jag runt i stan och gick bland annat in i Domkyrkan och tog några bilder på interiören. Du kan även se foton från Victoriapassagen och kanalerna.

6 thoughts on “Gothenburg streetphotos and Caféreview (Andrum) – I

Leave a Reply

