What happened to Malmön?

malmon_900
Jag begav mig till Malmön i Bergslagen för några dagar sen. Malmön som i min barndoms dagar varit en mycket fin badplats med tjusig restaurang och café, där man kunde sitta på en veranda och njuta av utsikten. Ett café som under soliga dagar ständigt kryllade av besökare.

I visited Malmön for a few days. A place that used to have a nice bath and a great café and restaurant.

boat_bw_900

Men nu. När jag nu dit såg jag ett ställe i förfall. Igenväxt. Det var en tragisk syn. Jag undrade så varför det blivit på det här sättet, när campingen uppenbarligen var full av turister?

Redan för några år sedan anade jag oråd. Vattnet var fullt med alger och befolkningen rekommenderades att inte bada där. Var det ändå så man vågade sig i, så var det på egen risk.
Ett stycke bort hörde jag dock barn som badade. Men hur såg det ut där egentligen?

For a few years ago, people recommended each other to stay away from the water. It was poisoned. Malmön was no longer what it used to be.
Was this the start of the decadence? Was this place just a waste of time?

cafe_900

Den flotta restaurangen tycktes helt övergiven. Där jag en gång i tiden brukade köpa glass. Det långa gräset, som ingen brytt sig om att klippa, vittnade om att så var fallet.

What ones was a beautiful restaurant that was popular and had many guests, now seemed abandoned…

midsommarstang_900

Visserligen en midsommarstång som vittnade om att det varit firande och dans här.
På campingen var det minsann också mycket folk. Men strandremsan och restaurangen hade ingen tagit hand om.

Drack min kaffe och njöt i solen när plötsligt några barn kom springande. De började dansa kring midsommarstången, så här en vecka så efter midsommar.
Stället blev för ett ögonblick åter den där idyllen, och för en stund kunde jag skymta min egen barndom där genom dessa barns ögon.

Suddently three children came running and started to dance around the maypole. They were so full of life. They reminded me of my own childhood.

yellow_boat_900

Här och var drog en fiskare ut i sin båt. På andra sidan sjön syntes sommarstugor här och var. Visst var det vackert att blicka ut över sjön så här när solen sken. Men så synd att man bara struntat att ta hand om platsen. Ett fint sommarställe som tappat sin forna glans….

I noticed a few fishermen. But they where the only one finding this place ok I guess. The view over the sea was fantastic in this warm and sunny wheather, but it was such a shame that this place havn’t taken care of. It was not the fantastic summer paradise it used to be. 

4 thoughts on “What happened to Malmön?

  1. Thank you! I don’t know, something should have been done by now…seems like they just don’t care about it. Sad but true, they should because many tourists are still there.

Leave a Reply

